perjantai 5. lokakuuta 2007

Uskonnot

Tämä evankelis-luterilainen on joutunut hämilleen yleistietoutensa heikkoudesta. Luulin, että eri uskontokunnat on mulla hyvin hallussa, mutta näköjään ei oo. Mun kämppikset edustaa ateismia, katolilaisuutta ja seittemännen päivän adventismia. Jälkimmäisimmän uskonnon mukaan possu ja jänis on saastasia elukoita ja meillä onki keittiössä tosi tarkkaa, etten sotke tytön astioita mun possuruuilla. Samaisen uskonnon mukaan maailmanloppu tulee 15 vuoden päästä. Sitä odotellessa...

Naapuritalossa asuu yks semi-juutalainen, jonka kanssa tulee aina joitain väärinkäsityksiä, kun meillä on eri juhlapyhät, enkä muista mitä kaikkea juutalaisuuteen kuuluu. Tämän tyypin kämppiksenä on syvästi kristitty poika, joka ettii nyt ihan tosissaan vaimoa itelleen. Tähän asti ei vaan oo onnannu. 2000-luvun tytöt haluaa seurustella aika pitkään ennen avioliittoa.

Yks hollantilainen kaveri kiidätettiin eilen ambulanssilla sairaalaan. Oli niin heikossa kunnossa, ettei päässy sängystä ylös aamulla. Nyt on ilmeisesti meneillään Ramadan ja mä oon täysin pihalla sen uskonnollisesta merkityksestä. Pari mun islamia tunnustavaa luokkakaveria on ainaki tosi voimattoman olosia.

Mun ystäväpiiristä puuttuu enää Japanin uskontojen edustajat ja buddhalainen, koska yks semi-sikhikin löytyy. Ehkä mä vaan voisin googlettaa yhden illan, että saan taas yleistiedon kartalle.

Eri uskonnot on taas yks syy siihen, että pitää muistaa olla paljo ystävällisempi ja huomaavaisempi, eikä laukoa typeriä vitsejä typeristä possuista yms. Ei oo ennemmin tarvinnu ottaa huomioon mitään Ramadaneja, lestadiolaisuutta, islamia tms. Ilmajoella oli vähä rajattu tää uskonnolinen moniulotteisuus. Kyllä se tästä :)

2 kommenttia:

  1. Mä jo ihmettelinkin, kun ei susta oo mitään kuulunu, mutta sitä on nähtävästi nautittu kulttuuri tarjonnasta.
    Mä tossa just tutustuin juutalaisuuteen ja niiden kosheriin, kyllä se on hankalaksi tehty. Onneks tää meidän uskonto on niin helppo ja salliva, mutta olis kyllä oikeesti syytä tutustua noihin muihinkin uskontoihin vähän tarkemmin.. Mutta jatkan tätä kosher menun suunnittelua. :)

    VastaaPoista
  2. ,,,uskonnot vaikea ja mielenkiintoinen asia,,,eräässä päiväkodissa yksi työntekijä aiheutti harmia pääsiäisen aikaan kieltämällä lapsilta trullittamisen ym. kivan vetoamalla omaan uskontoon,,sama ihminen olisi tietysti voinut vaatia lapsille myös paastoa ??? Laittaako tällainen työntekijä lomalle pyhinä vai miten menetellä ???? siinäpä pulma

    VastaaPoista